Monday, February 18, 2008

DOME OF THE ROCK, PALASTIEN



Bangunan Kubah As-Sakhrah, Palestin dibina pada tahun 692 Masihi di kawasan Haram Al-Sharif bagi melindungi batu terapung yang menjadi tempat Nabi Muhammad SAW berpijak sebelum Mikraj ke langit. Ciri-ciri penting yang dapat dilihat pada bangunan ini adalah replika batu tergantung itu sendiri serta kesenian kerja-kerja jubin dan kaligrafi dari Surah Yaasin dan Surah Al Israq

Dome of the Rock, Palestine was built in 602 A.D in Haram Al-Sharif. The main characteristics of the building is the replica of the floating rock , the calligraphy writings from Surah Yaasin and Surah Al-Israq and also the arrangements of the tiles.

2 comments:

Busana Etnik said...

Saya ingin mendapat kepastian, benarkan DOme of The Rock Masjid Al Aqsa yang sebenar??? saya pernah dgr ceramah di TV3 berkenaan Dome of The Rock bukanlah Masjid Al-Aqsa yang sebenar kerana Masjid Al-Aqsa yang sebenar terdapat di sebelahnya. Dome of The Rock dikatakan dibina bagi mengelirukan akidah umat Islam.. mohon kepastian..
check blog http://khairilhafidz.wordpress.com/ dan
http://akhiezam.blogspot.com/

Terima Kasih atas perhatian pihak TTI..

Anonymous said...

Salam.

Penulis tidak menyebut bahawa Dome of the Rock adalah Masjidil Aqsa, jadi tulisan penulis adalah tepat.

Kedua2 bangunan terletak bersebelahan dan merupakan dua bangunan yang berbeza. sila google, byk imej dapat anda lihat.

Perihal Taman Tamadun Islam.

Taman Tamadun Islam adalah sebuah Taman Tema yang memaparkan keunikan koleksi monumen-monumen hasil senibina Islam yang tersohor dari seluruh pelusuk dunia. Disamping itu ia juga dirancang dengan pelbagai kemudahan dan tarikan bagi setiap lapisan umur dengan tema utama “education dan entertainment”.

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

BEST OF THE BEST

COMMENTS

Percuma!!!