Monday, February 18, 2008

KUDUS MINAR, INDONESIA



Masjid ini dibina pada tahun 1549 Masihi oleh seorang guru terkenal bernama Sunan Kudus. Ia terletak di daerah Kudus, Wilayah Semerang, Jawa Tengah, Indonesia. Rekabentuk bercirikan campuran antara Hindu dan Jawa. Ciri-ciri menarik masjid ini ialah pada menara yang diperbuat dari batu-batu gunung berapi. Menara ini berbentuk seperti candi yang biasanya terdapat di kawasan kuil hindu.
Kudus Minar Mosque was built in 1549 by a famous Muslim guru Sunan Kudus. It is located in Kudus District, Semerang Region, Central Java, Indonesia. The architectural design is a mixed of Hindu and Java with the minaret as the most outstanding feature made from rocks! The characteristic of the minaret is influenced by Hindu temple

No comments:

Perihal Taman Tamadun Islam.

Taman Tamadun Islam adalah sebuah Taman Tema yang memaparkan keunikan koleksi monumen-monumen hasil senibina Islam yang tersohor dari seluruh pelusuk dunia. Disamping itu ia juga dirancang dengan pelbagai kemudahan dan tarikan bagi setiap lapisan umur dengan tema utama “education dan entertainment”.

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

BEST OF THE BEST

COMMENTS

Percuma!!!