Monday, February 18, 2008

ABU NASR PARSA, AFGHANISTAN



Makam Abu Nasr yang terletak di tengah- tengah Balkh Central Park ini telah dibina bagi mengabadikan jasa-jasa ketua dan tokoh agama terkenal di Herat, Afghanistan iaitu Khwaja Abu Nasr Parsa. Ciri-ciri menarik pada makam ini adalah dua tiang berpusing di hadapannya serta dinding, kubah, menara dan kaligrafi yang dibuat daripada mozek biru. Ciri-ciri ini memberi gambaran kepada generasi bahawa kerja-kerja yang unik dan bernilai ini telah berjaya dihasilkan oleh orang Islam di zaman lampau.

Khwaja Abu Nasr sits in the middle of Balkh Central Park. It was built to commemorate the good deeds of chief and Islam guru Khwaja Abu Nasr Pasra of Herat, Afghanistan. The main characteristics of the mausoleum are the two spiralling towers, and the blue
Mosaic walls, dome, minaret and Calligraphy.

No comments:

Perihal Taman Tamadun Islam.

Taman Tamadun Islam adalah sebuah Taman Tema yang memaparkan keunikan koleksi monumen-monumen hasil senibina Islam yang tersohor dari seluruh pelusuk dunia. Disamping itu ia juga dirancang dengan pelbagai kemudahan dan tarikan bagi setiap lapisan umur dengan tema utama “education dan entertainment”.

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

BEST OF THE BEST

COMMENTS

Percuma!!!