Monday, February 18, 2008

NATIONAL MOSQUE, MALAYSIA



Bangunan Masjid Negara telah dibina pada tahun 1965 bagi memperingati perjuangan dan jasa-jasa Perdana Menteri Malaysia yang pertama iaitu YAB Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj dalam memerdekakan Tanah Melayu daripada jajahan British. Bangunan yang dibina selepas merdeka ini mempunyai ciri-ciri yang menunjukkan kemajuan dan kebebasan. Ciri-ciri ini ditonjolkan melalui rekabentuk dan bahan-bahan binaan yang digunakan. Ciri-ciri yang menarik pada masjid ini adalah kubah yang diperbuat dari konkrit berbentuk payung terbuka dan menara yang berbentuk payung tertutup. Payung merupakan simbolik perlindungan dan kebebasan. Masjid ini boleh memuatkan 15000 jemaah

The National Mosque is located in Kuala Lumpur. It
has a capacity of 15 000 ‘jemaah’ and situated among 13 acres of beautiful gardens. It was built in 1965. The main characteristics of the design is the dome and the minaret which were designed umbrella-like. The dome is reminiscent of an open umbrella and minaret’s cap a folded umbrella. The Heroes Mousoleum (Makam Pahlawan) is situated nearby. National heroes, mainly the independence fighters - are buried here.

No comments:

Perihal Taman Tamadun Islam.

Taman Tamadun Islam adalah sebuah Taman Tema yang memaparkan keunikan koleksi monumen-monumen hasil senibina Islam yang tersohor dari seluruh pelusuk dunia. Disamping itu ia juga dirancang dengan pelbagai kemudahan dan tarikan bagi setiap lapisan umur dengan tema utama “education dan entertainment”.

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

BEST OF THE BEST

COMMENTS

Percuma!!!