Monday, February 18, 2008

BADSHAHI MOSQUE, LAHORE, PAKISTAN



Masjid Badshahi dibina pada tahun 1673 Masihi oleh Maharaja Aurangzeb Alamgir semasa zaman kegemilangan kerajaan Mongol. Ciri-ciri utama yang membentuk masjid ini ialah pintu masuk yang dibina mengikut cara Mongol, minaret bersegi lapan dan laman dalaman yang luas. Masjid ini merupakan yang terbesar pada zaman tersebut. Mengikut sejarahnya ia boleh memuatkan sehingga 65 000 jemaah.

Badshahi mosque (Emperor Mosque)was built in 1673 A.D by Emperor Aurangzeb Alamgir in Lahore, Pakistan during the Mughal period. The interior has rich embellishment in stucco tracery (Manbatkari) and panelling with a fresco touch, all in bold relief, as well as marble relay. The exterior is decorated with stone carving as well as marble inlay on red sandstone. The mosque can accommodate up to 65 000 worshippers at one time.

No comments:

Perihal Taman Tamadun Islam.

Taman Tamadun Islam adalah sebuah Taman Tema yang memaparkan keunikan koleksi monumen-monumen hasil senibina Islam yang tersohor dari seluruh pelusuk dunia. Disamping itu ia juga dirancang dengan pelbagai kemudahan dan tarikan bagi setiap lapisan umur dengan tema utama “education dan entertainment”.

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

BEST OF THE BEST

COMMENTS

Percuma!!!