Monday, February 18, 2008

MASJIDIL HARAM, MECCA, SAUDI




Sebagaimana yang diketahui ramai sejarah Masjidil Haram terutamanya Kaabah bermula dari zaman Nabi Ibrahim AS lagi. Walaubagaimanapun pembinaan bangunan masjid itu sendiri hanya bermula pada zaman Khalifah Omar Al Khattab RA iaitu sekitar tahun 639 Masihi. Sebahagian besar bangunan asal masjid dibuat mengunakan batu biru yang boleh didapati di bukit-bukit di sekeliling Lembah Hijaz. Sejak dari zaman tersebut bangunan masjid telah ditambah sedikit demi sedikit sehingga bentuknya yang dapat kita lihat pada hari ini.

The history of Masjidil Haram goes to the time of Abraham AS.
But the main building only exist during Caliph Omar Al-Khattab
RA somewhere in 639 A.D. Most of the structure of the building were made from the the blue rock taken from the surrounding Hijaaz Valley. The building has gone through numerous renovations and rebuilding until it is what can be seen now.

No comments:

Perihal Taman Tamadun Islam.

Taman Tamadun Islam adalah sebuah Taman Tema yang memaparkan keunikan koleksi monumen-monumen hasil senibina Islam yang tersohor dari seluruh pelusuk dunia. Disamping itu ia juga dirancang dengan pelbagai kemudahan dan tarikan bagi setiap lapisan umur dengan tema utama “education dan entertainment”.

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

BEST OF THE BEST

COMMENTS

Percuma!!!